2.1 Definisi taksonomi
Taksonomi
ialah kajian tentang prinsip, peraturan, dan amalan dalam pengelasan organisma
berdasarkan persamaan dan perbezaaan sifat organisma itu. [Kamus Dewan Edisi
Keempat (2005) ]
- Dalam bidang pendidikan, taksonomi ialah satu model yang biasa digunakan untuk menganalisa bidang-bidang pendidikan.
- Ia berkaitan dengan objektif-objektif pendidikan yang melibatkan bidang-bidang seperti pengetahuan, kesikapan dan psikomotor.
2.1.2 Domain
Ø Domain Kognitif
Ø Domain Afektif
Ø Domain Psikomotor
i. Domain kognitif
- Dalam bidang pendidikan, taksonomi ialah satu model yang biasa digunakan untuk menganalisa bidang-bidang pendidikan.
- Ia berkaitan dengan objektif-objektif pendidikan yang melibatkan bidang-bidang seperti pengetahuan, kesikapan dan psikomotor.
2.1.2 Domain
Ø Domain Kognitif
Ø Domain Afektif
Ø Domain Psikomotor
i. Domain kognitif
ü Domain kognitif membincangkan
pengingatan semula atau pengecaman pengetahuan dan perkembangan kebolehan
intelek dan kemahiran.
ü Objektif kognitif berubah-ubah
daripada mengingati kembali dengan mudah bahan-bahan yang telah dipelajari
hinggalah kepada menggabung serta mensintesiskan idea dan bahan baru dengan
cara yang asli dan kreatif.
ü Domain yang membincangkan
pengetahuan seperti mengenal fakta-fakta, perangkaan, teori-teori dan
kefahaman.
ü Merupakan domain yang utama
berkaitan dengan kebanyakkan perkembangan pengujian masa kini.
Hierarki
Taksonomi Bloom
Rajah 2.1 Hierarki taksonomi bloom
ü Menitikberatkan aspek kognitif atau
pengetahuan.
ü Bercorak hierarki (tahap rendah ke
tahap tinggi).
ü Membuat soalan pelbagai aras untuk
menguji tahap berfikir pelajar.
TAHAP
|
ISTILAH
|
Pengetahuan
Ingat
kembali, mengenal idea, fakta asas, definisi teori, hukum, tarikh, peristiwa
dll daripada pembelajaran yang lepas.
|
Nyatakan,
terangkan,
namakan,
labelkan.
|
Kefahaman
Mengubah
kefahaman daripada satu bentuk kepada satu bentuk yang lain, menyatakan
idea-idea utama dalam ayat sendiri, menterjemah, memberi contoh kepada
konsep, menterjemah draf.
|
Pilih,
terangkan,
tulis semula.
|
Penggunaan
Menggunakan
maklumat dalam situasi yang baru, termasuk menyelesaikan masalah menggunakan
prinsip, kaedah, hukum, teori, formula. Bina graf daripada data, dll.
|
selesaikan,
ramalkan, cari, kesilapan, bina alat.
|
Analisis
Sesuatu yang
kompleks dipecahkan kepada yang kecil, bezakan fakta daripada pendapat,
kaitan kenal di antara bahagian, kenali struktur organisasi.
|
Bezakan,
pasti, pilih.
|
Sintesis
Menyepadu,
mencantum idea menjadi satu, usaha tersendiri, menyelesaikan masalah, membuat
ramalan, membuat klasifikasi.
|
Bina,
hasilkan, susun, kembangkan.
|
Penilaian
Membuat pertimbangan termasuk memberi rasional atas alasan dalaman atau
luaran, menafsir dan mengkritik
|
Pilih,
berikan alasan, kritikan, buktikan.
|
Jadual 2.2 Taksonomi Kognitif Bloom
(1956)
ii. Domain Afektif
melibatkan perilaku-perilaku yang
menekankan aspek perasaan, emosi, seperti minat, sikap, apresiasidan cara
penyesuaian diri.
iii.
Domain psikomotor
mengenai perilaku-perilaku yang
menekankan aspek ketrampilan motor seperti tulisan tangan, berenang dan
mengoperasi mesin.
2.2
Domain Krathwohl
Krathwohl dan rakan-rakan, (1964)
adalah antara penyelidik yang julungkali menggunakan terminologi ‘afektif’
(affective) dalam memperkenalkan satu lagi domain penting dalam hidup manusia.
Ia digunakan sebagai satu lagi objektif pengajaran di samping aras-aras yang
terdapat dalam domain kognitif yang telah diperkenalkan oleh Bloom dan
rakan-rakan pada tahun 1956. Krathwohl mengkategorikan domain afektif sebagai
terdiri daripada; penerimaan (receiving), tindak-balas (responding), menilai
(valuing), menyelaraskan sistem nilai (organizing a value set), dan mengamalkan
sesuatu mengikut sistem nilai yang kompleks (characterizing by value complex).
Diasaskan oleh, David R. Krathwohl
v Merupakan bidang berhubung dengan
perasaan, emosi dan sikap.
v Guru harus berkebolehan menggunakan
unsur afektif untuk mewujudkan satu suasana pembelajaran yang baik.
v Pembelajaran dapat dijalankandengan
berkesan dengan adanya murid yang
dapat membentuk sikap positif.
PENERIMAAN
§ Berhubung dengan kemahuan pelajar
untuk memberi perhatian.
§ Tindakan pelajar mencerminkan satu
kesedaran atau perhatian terhadap ransangan dan peristiwa atau persekitaran
yang berhubung dengan domain afektif.
§ Konteks pengajaran menekankan kepada
kebolehan mendengar, menanyakan soalan, mengenal bahagian-bahagian ayat dan
menjawab dengan lengkap.
Terdapat tiga perkara berhubung dengan aras ini iaitu:
Terdapat tiga perkara berhubung dengan aras ini iaitu:
(a) Kesedaran - pelajar dikatakan
sedar dengan objek atau peristiwa jika berlaku semasa kehadiran mereka.
(b) Kesudian untuk menerima -
sesuatu pengajaran harus disampaikan di dalam
satu suasana atau keadaan yang
bermakna dan menarik.
(c) Perhatian yang terkawal atau
terpilih – pelajar membezakan keseluruhan keadaan kepada 2 bahagian atau kepada
bahagian-bahagian komponen dan kemudian memilih satu daripda aspek tertentu dan
terus memberi perhatian
GERAK BALAS
§ Melibatkan diri secara aktif
terhadap sesuatu dan mendapat kepuasan daripadanya.
§ Pada aras ini, pelajar bersedia dan rela untuk
membuat reaksi yang mudah terhadap sesuatu objek atau situasi.
MENILAI
§ Pada peringkat ini perlakuan adalah
didasarkan atas konsep dan prinsip yang telah dinuranikan sehingga menjadi
kepercayaan.
§ Perlakuan cenderung menjadi konsisten
walaupun dalam keadaan yang berbeza jika kepercayaan itu boleh dipratikkan.
ORGANISASI
§ Membawa maksud membentuk sesuatu sistem nilai.
§ Apabila lebih daripada satu nilai
dinuranikan maka membolehkan beberapa nilai digunakan.
§ Pelajar terpaksa membina beberapa
hubungan dan keutamaan di antara nilai-nilainya.
No comments:
Post a Comment