3. 0 Jadual Spesifikasi Ujian (JSU)
i.
Definisi
Ujian yang
baik mestilah mempunyai rancangan yang rapi.
Cara yang baik untuk merancang sesuatu ujian ialah dengan menyediakan
Jadual Spesifikasi Ujian (JPU). JPU yang dikenali sebagai “Test Blue Print” dan “Test
Specification” adalah merupakan satu
matriks yang terdiri daripada dua paksi:
paksi “Kandungan” (menegak) dan paksi “Aras Kemahiran” (melintang).
ii. Tujuan JSU
Ø
Ujian
tidak dibina secara sembarangan
Ø
Dapat
menjamin kesahan dan kebolehpercayaan ujian
Ø
Panduan
kepada penggubal soalan
Ø
Menstabilakan
taraf dan aras kesukaran ujian dari semasa ke semasa
Ø
Menentukan
bidang dan pemberatan ujian yang seimbang
iii. Penggubal JSU
Ø
Penggubal
kurikulum dan sukatan pelajaran
Ø
Guru-guru
yang mengajar mata pelajaran
iv. Ciri-ciri JSU
Ø
Ada
tajuk yang hendak diuji
Ø
Senaraikan
aras kemahiran yg hendak diuji
Ø
Paksi
menegak mengandungi tajuk yang hendak diuji dan paksi mendatar , jenis
kemahiran yang diuji
Ø
Gambaran
tentang bilangan soalan dan aras kesukaran dalam satu ujian
Ø
Merangka
secara nyata bidang yang akan diuji
v.
Pentingnya Jadual Spesifikasi Ujian
Ø Mengelakkan
daripada membina ujian secara sembarangan.
Ø Menjamin
kesahan isi kandungan sesuatu ujian.
Ø Menimbulkan
rasa kepentingan topik-topik dan aras-aras kemahiran.
Ø Menentukan
perseimbangan antara topik-topik dengan aras-aras kemahiran yang diuji.
Ø Memberi
panduan untuk membentuk format ujian.
Ø Memberi
panduan untuk membentuk soalan.
Ø Menstabilkan
taraf serta aras kesukaran ujian dari setahun ke setahun.
Ø Mengambil
kira bilangan masa yang diperuntukkan untuk sesuatu topik.
Ø Membolehkan
perbandingan dibuat antara satu ujian dengan ujian yang lain.
iv. Contoh JSU
Bil
|
Bentuk Soalan
|
Objektif
|
|||||||
Kemahiran
|
Kognitif
|
||||||||
Bidang/Topik/Topik Kecil
|
Jam
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
Jumlah
Item
|
|
1.1
|
Tatabahasa
|
20
|
1
2
|
2
2
2
|
1
1
2
|
1
1
|
1
|
16
|
|
·
Kata ganda
·
Kata majmuk
·
Kata terbitan
|
|||||||||
1.2
|
Membaca dan Memaham
|
15
|
2
|
2
|
1
|
1
|
1
|
12
|
|
·
Menjawab 10 soalan kefahaman
berdasarkan petikan yang dibaca.
Panjang petikan ialah lebih kurang 150 patah perkataan.
|
|||||||||
·
Memberi erti perkataan
berdasarkan petikan di atas.
|
2
|
2
|
1
|
||||||
1.3
|
Peribahasa
|
5
|
1
|
1
|
4
|
||||
·
Simpulan Bahasa
|
|||||||||
·
Perumpamaan
|
1
|
1
|
|||||||
Jumlah
|
40
|
32
|
Jadual
1: Contoh JSU
Maklumat daripada contoh di atas memberi gambaran kasar
tentang perkara yang hendak diuji yang seterusnya memenuhi empat syarat JSU
iaitu:
·
ujian tidak dibina sembarangan,
·
menimbulkan kepentingan topik dan aras kemahiran yang
diuji,
·
memberi panduan
dan penentu kepada penggubal ujian, dan
·
memastikan kesesuaian taburan soalan mengikut aras dan
kemahiran.
v. Langkah-langkah
Membina JSU
Senaraikan
tajuk-tajuk yang hendak diuji.
Bil
|
Tajuk-tajuk Pengajaran dan
Pembelajaran
|
Masa Belajar
|
1.1
|
Tatabahasa
|
20
|
·
Kata ganda
·
Tanda baca
·
Membentuk ayat
|
||
1.2
|
Membaca dan Memaham
|
15
|
·
Menjawab 10 soalan kefahaman
berdasarkan petikan yang dibaca.
Panjang petikan prosa ialah lebih kurang 150 patah perkataan.
|
||
·
Memberi erti perkataan
berdasarkan petikan di atas
|
||
1.3
|
Peribahasa
|
5
|
·
Simpulan bahasa
|
||
·
Perumpamaan
|
||
Jumlah
|
40
|
Jadual 2: Tajuk-tajuk Pengajaran dan Pembelajaran
Mengikut Masa Belajar
Langkah 2:
Tentukan
soalan yang akan dibina itu. Pemilihan
bentuk soalan haruslah berasaskan pertimbangan yang baik. Perkara-perkara yang menjadi asas
pertimbangan itu ialah:
·
tujuan ujian itu diadakan
·
masa yang diperuntukkan untuk ujian itu
·
umur pelajar
·
bilangan pelajar yang diuji
Contoh:
a. soalan
objektif (30 soalan)
b. 1 markah bagi 1
item.
c. jumlah soalan
bagi setiap topik dikira:
=
Jumlah masa X Jumlah soalan
Jum.
Masa keseluruhan
Langkah 3:
Tentukan model
aras kesukaran item.
Biasanya JSU
menggunakan taksonomi objektif pendidikan Bloom
3 Domain - kognitif -
aktiviti mental
-
afektif - menitiberatkan sikap, emosi dan perasaan
-
psikomotor - aktiviti fizikal
Langkah 4:
Apakah jenis ujian yang akan diuji?
·
Ujian objektif
·
Ujian struktur
·
Ujian esei
·
Dan lain-lain.
Contoh Pengiraan Bilangan Soalan Mengikut Topik
Bil.
|
Bidang/Topik/Topik Kecil
|
Masa Belajar
|
Anggaran Jumlah Item
|
Jumlah
Item
|
1.1
|
Tatabahasa
|
20
|
20 x 32
____
40
|
16
|
·
Kata ganda
·
Tanda baca
·
Membentuk ayat
|
||||
1.2
|
Membaca dan Memaham
|
15
|
15 x
32
____
40
|
12
|
·
Menjawab 10 soalan kefahaman
berdasarkan petikan yang dibaca.
Petikan prosa yang penjangnya lebih kurang 150 patah perkataan
|
||||
·
Memberi erti perkataan
berdasarkan petikan di atas.
|
||||
1.3
|
Peribahasa
|
5
|
5 x
32
____
40
|
4
|
·
Simpulan bahasa
|
||||
·
Perumpaan
|
||||
Jumlah
|
40
|
32
|
Jadual
3: Pengiraan Soalan Mengikut Topik
Langkah 5:
·
Tentukan bilangan soalan bagi setiap komponen (objektif,
struktur, esei dll).
·
Penentuan aras kesukaran soalan (soalan mudah – soalan sukar).
·
Pemarkahan.
Langkah 6:
·
Menyatakan mata pelajaran.
·
Tingkatan.
·
Susunan nombor soalan mengikut tajuk.
No comments:
Post a Comment