4. 0
PEMBINAAN UJIAN
i.
objektif dan
ii.
subjektif
i.
Objektif
Item objektif boleh dibahagikan kepada dua jenis
berdasarkan cara tindakbalas yang diberikan kepada pelajar iaitu:
a.
item respons bebas ( jenis sumbangan)
b.
item respons tetap ( item objektif pilihan)
Item Respon Bebas
Soalan jenis ini
memerlukan calon meneliti soalan dan menuliskan jawapan sendiri pada ruang yang
disediakan. Biasanya jawapan ditulis di
hujung soalan atau dalam kotak yang disediakan.
Di bawah ini ditunjukkan beberapa contoh jenis item respon bebas.
i. Jenis soalan:
contoh:
a) Imbuhan apakah yang terdapat dalam perkataan kemahiran?
(ke - an)
b) Apakah lawan bagi perkataan untung?
( rugi)
ii. Item Melengkapkan Penyataan
Contoh:
a)
Kita mesti naik bas ke rumah Nasharudin
kerana rumahnya _____(jauh) dari tempat ini.
b)
Ariff pernah _________(tinggal) di Kuala
Lumpur.
Item Respon Tetap ( Item Objektif
Jenis Pilihan)
Soalan jenis ini memerlukan pelajar memilih
jawapan betul atau paling tepat. Jawapan
mungkin dipilih daripada dua atau lebih pilihan. Item-item itu ialah format Salah-Betul,
Padanan, dan aneka pilihan.
i.
Item Salah-Betul
Item ini
dikenali sebagai Item Dua Pilihan iaitu
item yang mengandungi penyataan yang perlu ditandakan dengan dua pilihan sahaja
iaitu: betul (B) atau salah (S).
Ada ketika guru menggunakan setuju
(S) atau tidak setuju (TS) pada penyataan atau ya (Y) atau tidak
(T) pada soalan.
Format-format
ini dikira sebagai item-item dua pilihan oleh kerana kesemuanya melibatkan
penerimaan atau penafian.
Contoh bagi Item Dua Pilihan:
a) Nyatakan sama ada pernyataan berikut Betul
atau Salah.
i)
Simpulan bahasa kaki bangku
bermaksud orang yang berjalan tanpa kasut. B /S
b) Nyatakan Ya atau Tidak
pada pernyataan berikut:
i) Bahasa adalah sesuatu yang
diwarisi.
Ya/Tidak
ii. Item Padanan
Item Padanan atau Suaian biasanya
mengandungi dua ruangan senarai yang mengandungi perkataan atau frasa.perkara
. Ruangan A dipanggil pokok soalan
(premise) dan ruangan B dipanggil jawapan (response). Pelajar dikehendaki memilih jawapannya dengan
memadankan objek/ perkara yang berkaitan di ruang A dengan objek/ perkara
diruang B.
Contoh
:
Padankan
kata bilangan dengan contoh yang diberi dengan menggunakan garisan lurus untuk
menghubungkan kotak-kotak yang diberi.
Ruangan A
(Kata Bilangan)
|
Ruangan B
(Contoh)
|
1. Kata Bilangan Tentu
|
A. Separuh bahagian
hartanya akan diserahkan kepada rumah
anak yatim.
|
2. Kata Bilangan Himpunan
|
B. Aminah mempunyai dua ekor arnab
|
3. Kata Bilangan Pecahan
|
C. Pelajar kelas itu
mengeluarkan buku masing-masing apabila guru masuk ke kelas.
|
4. Kata
Bilangan Pisahan
|
D. Kelima-lima pelajar diarahkan supaya berjumpa
dengan Pengetua.
|
iii.
Item Aneka Pilihan
a. Item aneka pilihan berbentuk soalan
Contoh:
1.
Di antara ayat-ayat berikut yang manakah
ayat suruhan?
(A)
Jangan lari.
(B)
Padamkan lampu itu.
(C)
Sila duduk sekarang.
(D)
Harap anda dapat datang esok.
b. Pokok soalan berbentuk ayat tidak
lengkap
Contoh:
1.
Ayat yang tergolong dalam ayat selapis
ialah
(A)
Jika dia rajin dia lulus.
(B)
Mereka membaca buku di perpustakaan.
(C)
Guru yang gemuk itu ditimpa kemalangan.
(D)
Sungguh mustahil untuknya melarikan
diri.
c. Mengisi Tempat Kosong
Contoh:
1.
Air di dalam kolam itu _______ kerana
hujan sudah lama tidak turun.
(A) keringan
(B) mengeringkan
(C) kekeringan
(D) berkeringan
d. Jenis
Jawapan Terbaik
Contoh:
1. Definisi terbaik bagi kata
adjektif ialah kata yang
(A) menunjukkan
sifat sesuatu.
(B) menerangkan keadaan bagi sesuatu kata
nama.
(C) menjadi
unsur inti dalam binaan frasa adjektif.
(D)
mempunyai satu kata adjektif dan unsur-unsur keterangan lain seperti
kata bantu atau kata penguat.
e. Analogi
Contoh:
Arahan:
Tiap-tiap pasangan perkataan di bawah diikuti empat pasang perkataan. Pilih pasangan yang mempunyai perkaitan
dengan pasangan awal.
hitam
: putih
(E)
kain :
merah
(F)
merah
: tua
(C) merah
: hijau
(D)
merah
: jambu
f. Antonim
Contoh:
Arahan: Tiap-tiap soalan dimulakan dengan
perkataan berhuruf besar dan diikuti oleh lima perkataan. Pilih perkataan yang berlawanan dengan perkataan
berhuruf besar.
PEMARAH
I.
Penyabar
II.
Pengampun
III.
Pendamai
IV.
Peramah
(A) I dan II sahaja
(B) I dan IV sahaja
(C) II dan III sahaja
(D) III dan IV sahaja
g.
Jenis Negatif
Tumpuan pelajar
dipusatkan kepada mencari fakta yang salah. Pokok soalan sering mengandungi
perkataan kecuali, bukan, tidak, dan lain-lain.
Contoh:
Semua
kata ganda di bawah mempunyai aspek makna yang sama kecuali
(A) labi-labi.
(B)
rama-rama.
(C) kuda-kuda.
(D) kura-kura.
h. Item Jenis Cantuman.
Contoh
(a) : Cantuman jenis sesuai/ tidak sesuai
1. Pilih ayat atau ayat-ayat yang
menggunakan kata yang berhuruf condong dengan betul dan tentukan bahawa anda
memilih cadangan jawapan yang paling sesuai.
I.
Mereka menyokong dan memapah
lelaki yang hampir pitam itu agar tidak rebah.
II. Orang ramai menyokong langkah langkah pihak berkuasa
membenteras kegiatan cetak rompak.
III. Setiap bulan abanglah yang menyokong persekolahan kami
bertiga.
IV. Para pelajar sekolah itu diminta menyokong pasukan bola
baling sekolah mereka yang akan bertanding esok.
(A) I dan III sahaja
(B) II dan IV sahaja .
(C) I, II
dan IV sahaja
(D) I,II, III
dan IV
Contoh (b): Jenis cantuman aneka pelengkap yang
mempunyai urutan/ sekuen.
1. Di bawah ialah senarai
rujukan hormat tetamu yang hadir dalam satu majlis. Susun senarai di bawah mengikut urutan
keutamaan.
i. Yang
Berusaha
ii. Yang
Amat Berhormat
iii. Yang
Berhormat
iv.
Yang Berbahagia
(A)
I, II, III dan IV
(B)
II, III, IV dan I
(C)
III, II, I dan IV
(D)
IV, III, II dan I
|
2.Susunan pembuka kata ucapan di
atas mengikut urutan yang betul ialah
(A)
I, II, III, IV, V
(B)
I, III, II, V, IV
(C)
I, IV, III, II, V
(D)
I, V, II, III, IV
Aras kemahiran item objektif aneka pilihan
Item
objektif aneka pilihan boleh dibina untuk semua aras kemahiran bidang kognitif
di bawah kategori Taksonomi Bloom.
Aras
kemahiran dalam bidang kognitif
|
Kata-kata
kerja
|
1. Pengetahuan
Aras ini menguji kebolehan pelajar
mengingat kembali fakta, erti,
istilah,
prinsip, hukum, definisi yang dipelajari
|
Manakah, Apakah, Siapakah, Bilakah, Berikan,
Senaraikan, Nyatakan
|
2. Kefahaman
Aras ini
menguji kebolehan kebolehan pelajar memahami, menterjemah, meninterpretasi,
menukar dan menjelaskan fakta, konsep, hokum, teori yang telah dipelajari.
|
Huraikan,
Benarkan, Jelaskan, Terangkan, Tukarkan, Mengapa.
|
3. Aplikasi
Aras ini
menguji kebolehan pelajar menggunakan fakta, konsep, hukum, teori, prinsip,
pengetahuan dan kemahiran untuk menyelesaikan masalah yang berkaitan.
|
Tunjukkan,
Kirakan, Selesaikan, Demonstrasikan, Susunkan, Uruskan, Gunakan
|
4. Analisis
Aras ini menguji kebolehan pelajar
membanding dan menghuraikan factor-
faktor kesamaan, perbezaan dan
perhubungan di antara satu sama lain.
|
Bezakan,
Bandingkan, Asingkan, Tafsirkan, Bahagikan, Klasifikasikan
|
5. Sintesis
Aras ini menguji kebolehan pelajar
mencantumkan, menggabungkan dan
mengintegrasikan fakta-fakta atau
idea-idea yang berkaitan.
|
Gabungkan,
merekabentuk, Bentukkan, Kumpulkan, susunkan, Gubahkan, Karangkan.
|
6. Penilaian
Aras ini menguji kebolehan pelajar
membuktikan, menilaikan, mengesahkan,
mengkritik, merumuskan, atau memberi
pendapat sesuatu penyataan, ciptaan,
karya, prinsip, teori dan sebagainya.
|
Nilaikan,
Rumuskan, Tafsirkan, Kritikan, Bandingkan, Ulaskan, Bezakan, Huraikan,
Buktikan.
|
Teknik
Kloz
Teknik
menggunakan ujian kloz sebagai alat bagi menguji kefahaman bacaan boleh
digunakan untuk pelajar-pelajar sekolah rendah dan menengah. Sungguhpun teknik kloz memerlukan prosedur
tertentu dari segi pembinaan ujian, pentadbiran dan pemarkahan, ini semua tidak
sukar dilakukan, dan sepatutunya boleh diuruskan oleh guru-guru bahasa
Melayu. Dalam ujian kloz pelajar diminta
mengisi tempat kosong yang telah sengaja dikosongkan oleh guru/ penguji dalam
sesuatu keratan bacaan. Pada mulanya,
pelajar diminta melihat dan membaca keratan itu secara keseluruhannya. Kemudian, berasaskan kefahaman mereka ke atas
teks itu keseluruhannya, mereka akan mencuba mengisi tempat yang dikosongkan
dengan perkataan yang paling sesuai menurut makna keseluruhan teks.
Contoh:
Isikan
tempat-tempat kosong dalam petikan berikut dengan perkataan-perkataan yang
sesuai, berdasarkan senarai.
Kerajaan negeri Johor bersedia ______ sedikit bantuan yang diperlukan
_____ pihak persendirian dalam usaha ______ bangunan tambahan di kawasan
rumah _______ yatim di situ untuk menampung _______ mereka. Sumbangan yang sentiasa ______ masuk dari
penderma-penderma atau _______ hartawan secara tidak langsung ______ membantu
mereka dalam menjalankan ______ untuk memberi didikan serta ______ yang
sempurna kepada kanak-kanak berkenan.
|
Jawapan
|
Soalan Subjektif
Ujian subjektif
ialah ujian yang terdiri daripada soalan yang memerlukan pelajar memberi tindak
balas secara lisan atau bertulis. Tindak
balas pelajar mungkin bebas atau terhad.
Sekiranya bebas, tindak balas itu adalah karangan dan sekiranya terhad,
ia mungkin merupakan satu ayat sahaja.
Tindak balas yang dikehendaki ditentukan oleh penggubal soalan ujian
itu. Soalan ujian subjektif boleh dibahagikan
kepada item jenis struktur dan esei.
Soalan esei pula terbahagi kepada dua jenis iaitu tindak balas terhad
dan jenis tindak balas lanjutan.
i. Item
Jenis Struktur
Item jenis
struktur merupakan item-item yang disusun dan diatur secara sistematik dan
berkembang untuk menjadi rangka kepada satu persoalan yang lebih besar atau
berkaitan dengan satu-satu tema. Ini
terbentuk daripada satu atau dua bahagian iaitu jawapan yang mengandungi
beberapa patah perkataan dan bahan-bahan yang disertakan pada soalan.
Item-item
struktur ini memberi pelajar panduan/ bimbingan/ rangka serta memberi
rangsangan / bahan asas untuk memulakan jawapan. Ia juga memberi tanda isyarat yang tetap bagi
bertindak balas terhadap soalan berdasarkan petunjuk markah dan ruang jawapan
yang disediakan. Dalam pembinaan item
ini, beberapa item pendek boleh dihubungkan menjadi set item-item yang dibentuk
dengan menggunakan rangsangan yang sama. Sebagai satu ujian ringkas mengenai
sesuatu tajuk/ perkara , item struktur sebenarnya mengandungi elemen item
objektif dan item esei.
Jenis
soalan struktur ini mengehadkan isi dan bentuk jawapan seseorang calon. Jawapan
yang diperlukan adalah pendek, iaitu satu atau dua ayat sahaja.
Contoh:
1. Bina ayat yang mengandungi:
(i) Kata kerja aktif tak transitif
____________________________________________________
(ii)
Kata kerja aktif transitif
____________________________________________________ ( 2 markah )
2. Beri
dua contoh perkataan bahasa Melayu yang terkecuali daripada hukum keselarasan
vokal.
(ii)
________________________________________________
(iii)
_____________________________________________
(2 markah)
ii. Item Jenis Esei
Item jenis esei merupakan item
yang memberi peluang kepada pelajar melakukan gerak balas dalam tulisan dan
lisan dengan perkataan sendiri. Gerak
balas tersebut memerlukan jawapan yang meluas dan bebas dari segi mengumpulkan
fakta, menilai fakta, mengatur idea dan mengembeling idea-idea secara logic
hingga menghasilkan jawapan yang asli.
Item jenis esei boleh mengukur
peringkat kognitif yang tinggi. Ia
memberi peluang kepada calon membuktikan tindak balas yang lebih kompleks. Tindak balas yang diberikan itu adalah
subjektif dan hanya berbeza dari segi mutu atau merit. Oleh itu, kebolehpercayaan pemarkahannya
adalah rendah.
Contoh
pembinaan item esei.
a. Tindak balas terbatas (TBT)
1. Pantun
merupakan pusaka bangsa Melayu.
(a)
Nyatakan tiga bentuk pantun dan
berikan contoh bagi tiap-tiap bentuk.
(
9 markah )
(b)
Tuliskan sebuah pantun berkait yang mengandungi dua rangkap.
( 6 markah)
Item jenis TBT ini membataskan
isi dan bentuk tindak balas. Ini
dihadkan kepada skop atau topik tertentu.
Batasan dan bentuk ini dinyatakan
dalam soalan. Item ini berupaya mengukur
aras kognitif isi yang terbatas. Batasan
ini dapat mengurangkan masalah kebolepercayaan pemarkahan.
1.
Tindak balas lanjutan (TBL)
“ Membaca Kunci Kejayaan “. Cogan kata ini menunjukkan betapa pentingnya
membaca. Bincangkan cara-cara untuk
menanam sikap suka membaca di kalangan pelajar hari ini.
(
25 markah )
4. 2 Langkah Penyediaan Item
Ujian
1) Menyediakan
JPU
2) Menulis item ujian
Prinsip-prinsip :
§ Arahan jawapan hendaklah
jelas
§ Guna bahasa yang mudah dan
jelas
§ Bina item yang jawapannya
berkaitan spesifik pengetahuan/kemahiran
3) Menyemak
item ujian
§
Arahan menjawab setiap bahagian/soalan adalah tepat dan mudah
§ Item ditulis dengan bahasa
mudah difaham dan maklumat dan kehendak soalan hendaklah jelas dan mencukupi
§ Item dibina mencukupi dan
seimbang dari sei kandungan dan objektif pengajaran
4) Menilai
item ujian
Prinsip-prinsip :
§ Soalan dan kehendak soalan
adalah jelas dan mengandungi maklumat yang diperlukan
§ Soalan dibina mencukupi
dan seimbang
5) Membuat
kajian rintis terhadap item
Keperluan :
§ Soalan dan kehendak soalan
adalah jelas dan mengandungi maklumat yang diperlukan
§ Tiada soalan terkeluar
dari objektif
No comments:
Post a Comment